Puuhanurkka


VIIKKO 4

7. huhtikuuta 2020

OSK-don puuhanurkassa ollaan tänään(kin) koukussa kokutsu-dachiin! Toista jokaista vaihetta vähintään 10 kertaa molemmille puolille ja jatka seuraavaan videoon.

Harjoittele shuto-ukea samalla reseptillä eli jokaista vaihetta vähintään 10 kertaa molemmin puolin. Liitä kokutsu-dachiin ja tee vähintään 15+15 toistoa.


VIIKKO 3

2. huhtikuuta 2020

Legendaarisen Monty Pythonin sanoin: "And now for something completely different"!

OSK-don puuhanurkassa tutustutaan tänään karaten sudokuun eli soolobunkaihin! Kiinnitä karatevyösi riittävän jykevään ukeen: jos käytössäsi ei ole painavaa nyrkkeilysäkkiä, voi (kerrankin) hyödyntää vaikkapa kotimökin kreikkalaisia pylväitä tai takapihan puita - luovuus kunniaan! Videolla esitellään neljä tekniikkaa, joita on hyvä harjoitella ensin erikseen ja sitten toisiinsa yhä soljuvammin yhdistellen. Treenaa esim. niin kauan, että osaat sarjan vaikka unissasi.

30. maaliskuuta 2020

Alkeiskurssilaiset ovat treenanneet Heian Shodania, joka luonnollisesti elää aktiivisena myös muiden vyöarvojen repertuaarissa. Puuhanurkka suosittaa tekemään vähintään viisi toistoa jokaiseen ilmansuuntaan - ja mielellään väli-ilmansuuntiinkin!

Ylemmillä vöillä on varastoissaan jo lukuisia katoja, joita taannoin lähestyttiin kime-harjoitusten näkökulmasta. Seuraavaksi viilataan käännöksiä kohdilleen! Aloita jälleen vyökoekatastasi ja harjoittele sitä kiinnittäen huomiota käännösten nyansseihin. Käy sitten muu katavarasto läpi samaa näkökulmaa korostaen.


VIIKKO 2

26. maaliskuuta 2020

OSK-don puuhanurkka suosittelee:
Nyt, kun kaikki ovat viikon verran ehtineet harjoitella zenkutsu-dachissa liikkumista esim. pakollisilla työ-, apteekki- ja kauppamatkoillaan, on hyvä pysähtyä miettimään oi-zukia. Rakenna lyönti oheisen videon mukaisesti pala palalta ja liitä se sitten zenkutsu-dachiin. Toista jokaista vaihetta esim. 20 kertaa per käsi.

26. maaliskuuta 2020

Ylemmille vöille puuhasteltavaksi ura-mawashi-geri!

16. maaliskuuta 2020

Sopivan treenitilan löytäminen voi näinä päivinä olla haastavaa, kun perheenjäsenet käyvät koulua tai tekevät töitä etänä. OSK-don puuhanurkassa esitellään tähän ratkaisuehdotus: Full Compact Karate!

Nimeltämainitsematon keskimittainen naispuolinen koehenkilö testasi alla olevan videon liikkeet - jonkin verran soveltaen, mutta kokonaisuudessaan vallan kelvollisesti - noin 1 x 2 m kokoisessa wc-tilassa. (Fyysiset tosiseikat huomioiden olisi ihan perusteltua, että miehen metri on tässä tapauksessa 110 cm). 

Jokainen voi viilata liikkeet omalle taitotasolleen sopivaksi. Tee vähintään 10 toistoa per käsi / jalka!


VIIKKO 1

16. maaliskuuta 2020

Viimeistään näillä kellonlyömillä poikkeusolojen aiheuttama treenienperumisrealiteetti alkaa valjeta kaikessa karuudessaan - vaan eipä hätää: OSK-don puuhanurkka tarjoaa lohtuharjoituksia pahimpiin vieroitusoireisiin!

Alkeis- ja jatkokurssin kanssa aloiteltiin torstaina mawashi-geria, joka olkoon ensimmäinen teema. Kiinnitä erityistä huomiota oikeaan linjaan (polven ja lantion asentoon) sekä tukijalan kääntämiseen! Tee hitaita, hallittuja potkuja ja pyri mahdollisimman puhtaaseen suoritukseen: potkun ei tarvitse olla korkea. Voit rekrytoida perheenjäsenen kuvaamaan tekemistäsi vaikkapa älypuhelimella. Tee esim. 20 toistoa kummallakin jalalla. Tauon jälkeen toiset 20+20 - ja jos kunto riittää (ts. tekniikka pysyy kasassa), lohtuvaikutuksen maksimoimiseksi voit toisen tauon jälkeen tehdä vielä kolmannet 20+20! Ylempivöiset voivat lisätä potkujen määrää ja variaatioita. Oheisella videolla on myös hyviä lisäharjoitteita, joita suositellaan kaikille!

19. maaliskuuta 2020

OSK-don puuhanurkassa pureudutaan tänään zenkutsu-dachissa liikkumiseen, jonka hallinta vaatii jatkuvaa ylläpitohoitoa myös ylemmillä vyöarvoilla! Avainkohdat: perusasento on lantion levyinen, painonsiirto tapahtuu tukijalan kautta ("puolikuu"), tukijalan polvi ei suoristu, pää pysyy samalla tasolla ja takajalan kantapää lattiassa.

Harjoittele 14,5 minuuttia eteen- ja taaksepäin liikkuen. Samalla voit testata, montako askelta kotona tai työpaikalla mahtuu ottamaan yhteen suuntaan (tämä saattaa motivoida siivoushommiin, mutta älä sorru siihen kesken treenin!). Videolla on myös oivallisia venytyksiä liikkuvuuden lisäämiseksi.

Puuhanurkasta löytyi ylemmille vöille bonuksena kime-harjoitus! Aloita pilkkomalla vyökoekatasi kombinaatioiksi ja toista liikesarjan osioita videon neuvomalla tavalla. Sovella kaikkiin hallitsemiisi katoihin (muista syödä ja nukkua välillä).